Ferenciek tere
Régiségkereskedés, könyvesbolt és
sekrestye ötvözete. Itt mindent kapni. Talán túl
sok mindent. A kínált anyagok, színek, szagok,
formák kavalkádja zsibvásárt idéz.
Fa, fém, papír, szövet…
Zöld, piros, lila…
Szidol, tömjén…
Kerek, gömbölyu, hosszúkás, ovális, vastag…
Mütyür, szentkép, naptár, plakát, könyv,
Biblia, gyertyatartó, gyertya, kehely, kereszt.
Minden.
A Mester ostort ragadna? Nézzünk végig magunkon embereken.
Apa, anya, gyerek.
Bányász, orvos, traktoros…
Szorgalmas, lusta, okos, butuska, vidám, szomorú…
Sovány, kövér, pici, nagy…
Savanyú (illatú), dezodoros…
Fekete, sárga, fehér…
Csont, hús, vér…
Zsibvásár.
Egyházat alkotunk. Eklézsiát.
Reménykedtem, hogy ki lesz akasztva a Kárpátia
étterem ajtajába egy árlap, amirol, megtudhatom,
hogy ihatok-e ilyen helyen egy kávét. Útközben
a héven láttam egy boldog embert: egy fogyatékos
fiúnak megengedte a kalauz, hogy állomásonként
megnyomja az indítógombot. A kalauzon látszott,
hogy örül a fiú örömének. Nagyon barátságosan
és okosan beszélt vele, gyógypedagógusokat
megszégyeníto módon nevelte. Még a metróaluljáróból
a Ferenciek terére érve is rájuk gondoltam. Kétszer
átsétáltam az étterem télre összerakott
terasza elott. Fel-alá. De nem mertem bemenni. A nemes lelku,
bohém lovag FRANCESCO békeidoben napjában többször
is betért Assisi éttermeibe. Hosszú, masszív
faasztalnál ücsörgött barátaival, kupából
kortyolgatva a finom umbriai bort. Csínyekrol és széptevésekrol
járatták a szót, vagy a Perugia ellen következo
ütközetrol értekeztek. Hódítani akartak:
lányokat és területeket. Dicsoségre vágytak.
Pár év múlva Ferenc már csak alamizsnáért
ment be régi törzshelyeire. Míg várta az adományt
– félig lerágott csontokat, kenyérhéjat
– szeme összevillant az új keletu aranyifjakkal. Tudta,
bár van pénzük a mulatozásra, ok is csak koldusok.
A szeretet koldusai, kik egymástól várják
az alamizsnát. A Kárpátiában és környékén
ma is ott vannak Ferenc utódai. Az aranyifjak és a koldusok.
Akik kávéznak és akik a héven nyomják
a gombot.
Na, most ugrunk egy háztömböt! Eddigi Ferenciek terei
körsétánk állomásai - a Könyvesbolt,
az Eklézsia, a Kapualj és az Étterem - mind az
egykori Ferenciek Bazára épületének helyiségei.
Az Egyetemi Könyvtár a tér keleti sorának
záró eleme. Nemrég befejeződött felújításakor
meleg sárgára festették, kicsit sötétebbre,
mint a falusi templomokat szokás. A templomok általában
halványsárgák, és a hajnali rorátékon
csontig hatoló hideg van bennük. (Amire böjttől
elszokott testünknek szüksége vagyon!) A könyvtár
is templom. A tudományok temploma, ahol jobbára olyan
emberóriások szellem-lenyomatait tanulmányozhatjuk,
akiknek többsége nem járt könyvtárba.
Templomba se biztos. Mégis hajtotta őket valami belső
hang, valami szenvedély, hogy megértsék a világot:
az élőt és az élettelent, az állandót
és a halandót. Keresgéltek. És a végén
találtak valamit: kitartást, alázatot, szolgálatot,
odaadást. De ez nincs benne az elméleteikben, tanulmányaikban,
képleteikben. Csak a kereséseik. Ami nekünk bőven
elég ahhoz, hogy tovább keresgéljünk. Mert
az egyik könyvben azt olvashatjuk - ami biztos megvan a könyvtárban
-, hogy találni fogunk valamit.
Végigjártuk a tér K-i felét. Most jöjjön
a Nyugat! Ehhez át kellene kelnünk három zebrán,
ami nem kockázatmentes feladat. A száguldozók köre
itt kibovül az ifjú jurátusokkal, akik új
nyugati kocsival járnak, no meg a nyugati egyház teológusaival,
akik hivatalbók csak Istent félik, és nem a jelzolámpát.
Tekintettel az elobbiekre, én visszafordulnék. (Ez nem
olyan, mint az eke szarvára tett kéz!) Így újra
rápillanthatunk eddigi állomásainkra, és
hamar a tér ÉNY-i részéhez érünk.
Itt található a Belváros legnagyobb Közértje.
Óriási körzetu Közért. Mindegyik égtáj
felé jókorát kellene gyalogolnunk, hogy egy liter
tejet vehessünk.
Láttam egy dokumentumfilmet, melyben az egyik keleti nagyvárosunk
és egy nyugati kisvárosunk ABC áruházát
hasonlították össze. Felvillantottak egy-egy árucikket,
melyikbol hányféle kapható itt és ott. Nagyságrendileg
a következo eredmény született: kenyér egy féle
keleten, öt féle nyugaton; tej: 1:3; bor: 6:20; cigaretta:
4:25 stb. A Krisztus-követoknek kötelességük gondolni,
tenni, imádkozni az 1:1 arányért. Természetesen
a mi közértünkben is a nyugati árak és
arányok dominálnak. Egyszer egy hétgyermekes családapával
tértem be ide, aki itt tudta beszerezni legolcsóbban a
legtöbbféle müzli alapanyagot csemetéi reggelijéhez.
Nyugat gazdagságában ugyanúgy tere van Krisztusnak,
mint Kelet szegénységében. Az a fontos, hogy Napkeltettol
Napnyugatig tiszta áldozatot tudjunk bemutatni!
Következő állomásunk a Ferenciek tere 2.
és 3. szám között helyezkedik el, s mintegy
bedugaszolja a Curia utcát. Nem tudom, hogy lehet telekkönyvezve...
A háromszor hat rofös építmény két
részre van osztva. Mi még a kicsit is kettéosztjuk,
légyen az üzlet, nyaraló vagy párt. Mindkét
rész büféként üzemel, a bal féltekén
keleti a jobb féltekén nyugati ételek kaphatók:
falafel, sawarma - hot dog, hamburger. (Keletről és Nyugatról
már szóltunk e hasábokon.) A házikót
leginkább nyílásai jellemzik. Nyitott ház,
ahova nem kell bemenni, mert mindent kiadnak: illatot, gőzt,
ételt, italt. Hátrafelé meg a hulladékot.
A két részt bévül is ajtó köti
össze, melyen keresztül az árusok kisegítik
egymást a pénzváltásban.
Ha jól emlékszem itt ettem életemben először
hamburgert – 8 - 10 éve lehetett-, mely egyes konzervatív
körök szerint megvetendo étek. (A téma fo szakértője
alapító főszerkesztőnk.) Adatgyujtésképpen
e pár szerény sorhoz ismét ráfanyalodtam
erre a tiltott gyümölcsre. És láss csodát!
A bódéból kiadott hamburger csak nevében
hasonlított a mekkek és burgerek birodalmából
ismert falatokhoz. Egy méretes puffancsba magyar hagymát,
magyar káposztát és magyar fasírtot helyeztek,
és ez az ízeggyüttes közelebb állt a
debreceniéhez, vagy a véres hurkáéhoz, mint
a hamburgeréhez. Be kellett látnom, hogy a hamburger egy
magyar étel is lehet, ami nem rossz, nem túl drága,
csak rendes neve nincs szegénynek. Nagyjából jól
is laktam vele. Aki ételt italt adott, annak neve legyen áldott!
Így beszélt Ferenc a madarakhoz:
“Madártestvéreim, nagyon, de nagyon kell magasztalnotok
és szeretnetek a ti Teremtőtöket, aki tollakat adott
nektek a ruházkodásra, szárnyakat a repülésre
és általában minden szükségessel ellátott
benneteket.”
Több kép is él bennem arról, ahogy Szent Ferenc
a madaraknak prédikál. Az egyik a most düledező
Assisi bazilika freskóján (volt) látható.
A másik Zeffirelli filmjéből maradt bennem. De
talán a leghitelesebb az, amit Budapest utcáin, terein
lehet látni. Egy koldus, töménytelen mennyiségű
neylonzacskóban különféle ételmaradékokat
vonszol magával és szatyraiból eteti a galambokat.
Beszél hozzájuk, ismeri őket.
A Ferenciek terén is sok madár él, főleg
galambok, de az aluljáró párkányának
bokraiban kisebb énekesmadarak is szoktak fészkelni. És
lakik még egy madár a téren. Egy jókora
bagoly. Fiatalon még neonfényt sugárzott ki magából,
hogy felfigyeljenek rá az emberek. Cégér bagoly:
az antikváriumot reklámozta. Nem huhog, de fény
nélkül mégis vészjósló, ahogy
merőlegesen kiáll a házfalból. Némasága
és sötétsége nem csak az antikvárium
látogatóinak szól, azoknak is, akik soha nem térnek
be oda. Nem csodálkoznék, ha egy szép napon így
huhogna nekünk:
“Embertestvéreim, nagyon, de nagyon kell magasztalnotok
és szeretnetek a ti Teremtőtöket, aki agyat adott
nektek a gondolkodáshoz, és szemet az olvasáshoz
és általában minden szükségessel ellátott
benneteket.”
Feleségem (másé is), ha valamilyen nem várt
helyen – konyhában, szobában, vagy éppen
a hátán – ízeltlábút talál,
sikítozni szokott. Azután udvariasan, de nyomatékosan
megkér, hogy távolítsam el a gaz ragadozót,
mely belépett az intim szférájába. Nekem
ilyenkor épp valami fontos dolgom van, írok, olvasok vagy
focimeccset nézek. Csak kelletlenül sietek a segítségére.
Közben pedig csak annyit mondok: 18. cikkely. Az a ruházati
bolthálózat, melynek egyik egysége a Ferenciek
terén található, egy általam – feleségem
kérésére persze – gyakran üldözött
állat nevét viseli: a pókét. Ez a pók
nem Vízi, nem Csoda, és nem is Keresztes. (Csak semmi
klerikalizmus!) Hanem Arany. Jó, hogy ezt az állatkát
választották védjegyükké, mert a pókhálóról
asszociálhatunk az üzleti hálózatra és
az üzletben kapható ruhanemu szövésére
egyaránt. Kérdés, hogy mitol Arany ez a pók?
Talán a boltban kapható ingek, pólók és
sálak irtózatos árára kívántak
utalni ezzel a nemesfémmel. Lehet, hogy rossz körökben
forgok, de minden barátom kínai piacon, vagy diszkontban
vásárol fehérnemut, mert a pók Arany, és
az atlétatrikót kétezer forint felett mérik.
De nekünk elég tudnunk Regulánkból a 18. cikkelyt:
"Tiszteljenek minden élo és élettelen teremtményt,
mert azok jelentést hordoznak a Fölséges Istenrol.
Azon legyenek, hogy a velük való visszaélés
kísértését elkerülve eljussanak az
egyetemes testvériség ferences felfogására."
Férfitársaságban szóba került, ki
mikor volt utoljára fodrásznál. Évek óta
egyikünk sem. Van akit a felesége nyír, van akit
a lánya. Engem a bérmaanyám, a kolléganőm
és több ferences testvér is megszabadított
már fölös fürtjeimtől. Azért nem
a fodrász, hogy meg legyünk nyírva. Ne megkopasztva.
A hajunk fogyjon, ne a pénzünk.
A női fodrászat teljesen más. Dauer, csavarás,
hajlakk, stb. Ott is van vágás, ami, ha nagyobb méreteket
ölt, sokszor az újrakezdést, a megújulást
(új szerelem, szülés) jelképezi. A hatvanas
években a hosszú haj, és annak elvesztése
szintén szimbolikus jelentőségű volt.
A Ferenc követőiről elnevezett téren található
női fodrászat berendezése is ezt a kort idézi,
piros műbőr székeivel, búráival és
galériájával. Ahogy benéztem a kirakatüvegen,
szinte láttam magam előtt a kontyos, sikítozó,
kezüket szájukba tevő, extázisba esett lányokat.
És hallom a zenét: Ne gondold, óh ne... Nagyon
régen, volt olyan lány, aki nem gondolta. Fogta és
levágatta a haját. Őt Klárának hívták,
a borbélyt - ki előtte maga is megnyiratkozott -, pedig
Ferencnek.
A Ferenc követoirol elnevezett téren van egy Kamra.
Nem spájz, hanem Kamra. Egy kicsi helyiség, ami színházként
üzemel. Nem tudom, hány alkalmazottja lehet, de Szent Ferenc
minden feladatot elláthatna benne.
Lehetne ruhatáros; a püspök elé helyezte ruháit.
Lehetne büfés; böjti idoszakban lakomát rendezett
éhségtol szenvedo testvéreinek.
Lehetne öltözteto; apja drága kelméit szétosztotta
a szegényeknek.
Lehetne fovilágosító; tekintetét mindig
a foszereplore irányította, míg o sötétben
maradt.
Lehetne dramaturg; több regulát írt, megküzdve
a mondatokkal és a rosszakarókkal.
Lehetne rendezo; példát adott az életével,
és megrendezte a Greccio-i karácsonyt.
Lehetne színész; azonosult a szerepével, belebújt
egy másik ember borébe.
A stigmatizációban eggyé vált Krisztussal.
Nézoként gyönyörködik-e bennünk?