Asztalaink
2. fejezet - Tanszerláda
"Nem padokban ültünk. Külön asztalkát kapott
mindegyikünk, amelyek soronként egymás mellé voltak tolva, s felemelhető,
zöld fedelük alatt tágas fiók volt a könyveink, füzeteink, írószereink,
mindenféle holmink számára. Ki is lehetett támasztani fedezékszerűen
ezt a fedelet; s ha lecsuktuk, enyhén lejtett a hasunk felé, mint az
iskolapadok. A fedőlap egy kis vízszintes darabban folytatódott hátrafelé,
s ez alatt a rész alatt szintén volt egy fiók. Alacsony, kellemes kis
íróasztalka volt az egész mindenség, s úgy hívták, hogy 'tanszerláda'.
Szókincsünk, a nemi élet és az emésztés köréből vett
féltucatnyi trágárság mindegyike rugalmasan tudta pótolni a legkülönbözőbb
igéket, főneveket, mellékneveket, határozószavakat, s ilyen módon százával
és ezrével szorította ki a használatból anyanyelvünk megfelelő kifejezéseit.
Ezenfelül azonban még azzal is megkülönböztettük magunkat, azaz megkülönböztettek
bennünket a pongyola és laza civil világtól, hogy itt lehetőleg más
neve volt sokszor a legközönségesebb tárgyaknak is, mesterkélt és félrevezető
neve. Nemegyszer megtörtént, hogy odahaza szabadságon a szüleink nem
értették a beszédünket, és kénytelenek voltunk a kérdésünket vagy feleletünket
visszafordítani a polgári nyelvre, ahogy Medve Gábor is visszafordította
a kéziratában. Mikor olvasni kezdtem, eleinte megütődtem ezen. Miért
nevezi a kimenőköpenyt rézgombos télikabátnak? Miért ír a gyengélkedő,
az ismétlés vagy a karabély helyett ilyen fura szavakat: beteg, tanulás,
puska? Mintha nem is a közös gyermekkorunkról beszélne. Az én fülemnek
süketen hangzottak ezek a meghamisított szavak. De aztán persze beláttam,
hogy igaza van. S mégis, a tanszerládát ő sem tudta másnak nevezni.
Az ő fülét is bántotta volna, ő is elviselhetetlen hazugságnak érezte
volna, ahogyan írja, ha padnak, íróasztalkának vagy hasonlónak kereszteli
el, s még talán leginkább azzal a megoldással kacérkodott, hogy szanlerdátának
vagy lanterszádának nevezi, mert így legalább kiküszöbölné az eredeti
kifejezés csekély, de sajnálatosan félrevezető értelmét, s ugyanakkor
nem térne el túlságosan az igazságtól.
De hát akár tanszerláda, akár lanterszáda - mert az
első napokban csakugyan ilyesféleképpen hangzott nekünk is -, én ezzel
a kis zöld fedelű asztalkámmal barátkoztam meg a leghamarabb. Ez egyedül
az enyém volt, és itt a tanteremben végre egy kis nyugalomhoz jutottunk."
(Ottlik Géza: Iskola a határon)
Simon a műtőasztalon feküdt. Hason. Pedig csak hason utált feküdni.
Oldalt és háton minden mennyiségben kedvelte a vízszintes testhelyzetet.
Ráadásul kezeivel zöld lepedőt kellett eltartania az arcától, hogy levegőt
kapjon. A lepedő a fejére volt terítve, s a rajta vágott gyári lukon
keresztül babrált - operált! - a fején a doktor. A "betegben" kavarogtak
az érzések és a gondolatok, miután a műtősfiú már leborotválta a haját.
Egyfelől büszke volt magára, hogy mukk nélkül tűri a szenvedést; hogy
egyáltalán őt operálják, műtétileg belé avatkoznak.
Másfelől büszke volt barátjára, Somoskői doktorra is, aki ilyen sokra
vitte, hogy az ország egyik legjobb baleseti sebészetének oszlopos tagjává
vált.
Elérzékenyülve gondolt apjára, akinek szinte minden nyavalyáját megörökölte,
visszeres lábakat, pocsék fogakat és persze ezeket a daganatokat is.
Még az öltözőben megszállta Az utazás a koponyám körül hangulata, mikor
az XXL-es zöld papírruhát magára kötözte, s szemüvegének balesetmentes
elhelyezésén tűnődött. Majd mikor Somoskői a bőrét vágta, s hallotta,
hogy milyen közvetlen a kapcsolat orvos, műtősfiú és a segédasszisztens
között, ő is bekapcsolódott a beszélgetésbe. Elmondta morbid marhaságát
a kivett "púp" további sorsáról:
- Formalinban magammal hordom, és ha bármit kérdeznek tőlem, amire
nem tudok válaszolni, csak a kis bestiára mutatok: ebben lakik az eszem,
és másra nem emlékszem!
A naponta vérben gázoló egészségügyieknek is sok volt ez, ezért szelídebb
vizekre evezett.
Hasát egyre jobban nyomta az ágy, keze zsibbadóban volt. A doktorral
együtt töltött gyermekéveiről beszélgetett, az első hétről az iskolában,
amikor lehányta őt oltásról az osztályterembe menet. Akkor lettek barátok.
(Azóta sem látott tiszta fehér hányást.) Aztán a padban óra alatt egymás
fejére ültek, ez volt a DÖGÖNY, az unalmas percek kibekkelésére. Most
ugyanazok az ujjak turkáltak benne, amelyek egykor a dögönybe nyomták
ugyanezt a fejet. Kis műtét volt az is, ez is.
Simon egyáltalán nem bírta a vért, de a tizenöt éve a fejében viselt
képződményt meg kívánta nézni. Diónyi rondaság volt, de sokkal kevésbé
viselte meg az idegeit, mint a soron következő varrás. Utálta, ha érzékeny
bőrét piszkálták. A dudor annyira a részévé vált, hogy muszáj volt látnia,
mielőtt végleg megválik tőle. Arra nem emlékezett, hogy mikor érezte
először az elváltozást a fejbőrén, de a "külső szem" általi első regisztráció
mélyen belevésődött emlékezetébe.
Fogyatékos gyerekeket táboroztatott barátaival a Zemplénben, s egy
nagydarab tolókocsis fiút tuszkolt felfelé a hegyoldalban, mikor mellészegődött
Andris, aki már a buszon kiszúrta fején a hajhiányt. Se szó, se beszéd,
nyomkodni kezdte a púpot, szinte kéjelegve tapogatta, dörzsölgette.
Simon szerencsére már nem félt Andristól. Ő volt az első sérült, akivel
közelebbi kapcsolatba került, s akin keresztül megismerhette az "egészségesek"
által csak elborzadással, távolról figyelt világot. Tudta, hogy határozottan
elküldheti a fenébe, mintha csak egy ép emberrel tenné, ha az púpja
fogdosására vetemedne.
- Andriskám, hagyj békén! Szaladj a többiek után!
A dundi óriásbébi, körülbelül harminc éves lehetett akkor, csak nem
tágított. Simon kézzel nem tudta arrébb taszigálni koszos mancsát, mert
visszagurult volna a tolókocsi a lejtőn, így sikertelen könyörgései
után csak a rugdalózás maradt, de ezzel a nemtelen fegyverrel sem sikerült
távol tartani a "gyereket".
Keze még jobban zsibbadt a zöld lepedőt tartva, ahogy erre a jelenetre
visszagondolt. Most éppen valami löttyel fertőtlenítette a sebet a doktor.
- Kész is vagyunk! - szólt elégedetten Somoskői, s kivette végre betege
kornyadó kezéből a lepedőt. Simon fölpattant a műtőasztalról, kicsit
émelygett. Az előkészítőben fizikailag és lelkileg összetört emberek
ültek és feküdtek, véres végtagok, csepegő infúziók és agyig hatoló
fertőtlenítőszag társaságában.
*
A műtétet két nappal ezelőtt, egy étteremben beszélték meg Somoskőivel.
Simonnak semmi kedve nem volt elmenni. Sajnálta egyedül hagyni feleségét,
és saját magát is sajnálta, hogy nem kopott melegítőjében és csíkos
köntösében olvasgat könyvespolca tövében, kockás pléddel betakarózva,
forró teát szürcsölgetve. Az is bosszantotta, hogy ilyen drága helyre
szervezték a találkozót, ahová Dévai sose tenné be a lábát. Így Asztal
örökbefogadását neki kell elővezetnie barátainak, akik ezért teljesen
érthető módon bolondnak fogják nézni. De nem akart velük akadékoskodni.
Azzal a két emberrel, akikkel nyolc évet töltött együtt, s akikkel az
utóbbi néhány évben egyre gyakrabban ültek be valahová.
A trió harmadik tagját Fraknóinak hívták, akire apja hívta fel a figyelmét.
Mivel Simon messze lakott az iskolától (nem volt körzetes gyerek), apja
kísérte haza, s ezeken az utakon kedvére gyerekké válhatott megint.
Játékaik népszerűségét az egyre növekvő gyerekcsapat mutatta, körülöttük
bandukoltak haza a süvölvények, az öreg sületlenségeit hallgatva. Futballisták
csapatait kellett kitalálni. A fociban járatlanoknak ekképpen segített:
- Hol játszik a tatabányai Csapó? Na és a honvédos Kozma?
Mikor a hosszú úton az összes osztálytárs elmaradt mellőlük - közel
laktak, hazaértek -, apja kezét fogva Simon aznapi matek kettesét akarta
elmagyarázni, mikor a sarkon két fekete foltos, porszívószerű kutyával
idős ember tűnt fel, egyik kezében a pórázokat, másikban pedig ósdi
ételhordót tartva. A jelenség önmagában is elvonta Simon figyelmét a
magyarázkodástól, amivel aztán végleg felhagyott, mikor a kutyás mögött
megpillantotta Fraknóit. A fiú szép stílusban futott hazafelé, talpa
majdnem a fenekét verte, s osztálytársa kiabálására sem lassított. De,
mikor a kutyás mellé ért, megszakadt a szép mozdulatsor. Az ebek a kerítés
mögött ugató társuk miatt elrántották gazdájukat, aki azonnal kibillent
egyensúlyából, s majdnem frontálisan ütközött Fraknóival. A fiú ügyesen
elszlalomozott mellette - síelni is járt -, de felívelő jobb talpa pont
az alumínium ételhordó alján csattant. Ennek következtében a toronyszerűen
összerakott építmény - leves, főétel, sütemény - kirepült a fekete vastartóra
felhúzott szerkezetből, s kis röppálya után a járdán landolt. A leves
- a szokásos zöldségleves, amit évtizedekig evett az ország az üzemi
konyhákban - a kanális felé csordogált, a süteményes alumíniumlábos
csörömpölve elgurult.
Az esemény annyira magával ragadta a két Simont, hogy miközben keresztülvágtak
a Városmajoron, végig Fraknói hőstettén nevetgéltek. S mire az ifjabbik
újra erőt vett magán, hogy ismertesse matematika kettesének születési
körülményeit, már a sakkozókhoz értek. A gesztenyefák alatt álltak a
betonlapokból összerakott asztalok, fedlapjukon nyolcszor nyolcas pepita
mezővel. Az apa, aktatáskáját a hóna alá csapva, s egyik lábáról a másikra
állva, órákig el tudta nézni ezeket az amatőr partikat. A gyerek viszont
unta a dolgot, de egy-egy játékos karaktere mély nyomot hagyott benne.
Volt, aki szótlanul és mozdulatlanul, rettenetesen összpontosítva játszott,
volt, aki izgett-mozgott, rázta a térdeit, volt, aki egy-két szóval
magyarázta lépéseit, s volt, aki végigszövegelte a csörtét. A verbális
hadviselés legnagyobb alakja Pajtikám volt; mindenkit így hívott a ragadványnév
viselője. Mórickásan előrefésült fekete haja, rekedt hangja, s állandóan
széles jókedve volt a kisembernek. Ha nem dumált, fütyült. Kizárólag
sakkórával játszott, egész rituáléja volt annak, ahogy egy futó a3-c1,
vagy egy bástya a1-c1 lépés után hüvelykjével odacsapott a negyvenöt
fokban felfelé álló fémlapocskára, hogy az övé a továbbiakban lefelé,
ellenfeléé viszont fölfelé álljon. Folyamatosan nyomta a süketet, s
mikor közel járt a mattoláshoz, így kiáltott partnerére mutogatva, s
a bámészkodókra kacsintva:
- Hallottam, hogy beszart, mert rotyogott!
Ezt a csatakiáltást mindig megvárták Simonék, de utána már húzta apja
kezét a fiú.
- Menjünk már!
A hátralévő pár száz méteren aztán kénytelen volt előállni a farbával.
- Kettest kaptam matekból.
Az apa nem sokat problémázott, inkább viccelődött és gúnyolódott a
gyereken, mintsem szidta, vagy fenyítette volna. De otthon nem állta
meg, hogy ne énekelje el a győzelmi himnuszt.
- Kettest hozooott, kettest hozooott, ünnepeljüük a hősi bajnokot!
Közben karjával vezényelt, s vigyorgott hozzá.
Be kell látnunk, ez a nevelési mód elüt a makarenkói elvektől, csakúgy,
mint a modern pszichológiát felhasználó gyermekbarát pedagógiai módszerektől,
de igen eredményes. A gyerek szégyenkezik, és nem akar soha többet kettest
kapni. Tanul.
Ráadásul Simon apja a maga által kifejlesztett cinikus nevelési iskolát
szeretettel és könnyedén alkalmazta, s hagyta, hogy fiai vele is viccelődjenek,
ha hibázik. Történt egyszer, hogy egy kommunista szombaton egyik kollégájával
kiment a Népstadionba, kettős rangadóra. Ebédelni nem maradt idejük,
s a meccsen pechükre összetalálkoztak Kázmér bácsival. Ezalatt Simont
és bátyját zsúrba vitte édesanyjuk, Simont épp Somoskőiékhez, s úgy
volt megbeszélve, hogy apjuk szedi össze őket dolgavégeztével. Már minden
gyereket hazavittek, de Simonért nem ment senki. Többórás késéssel,
igen feldúlt állapotban befutott édesanyja, taxival. A piros-fehér kockás
szegélyű Zsiguliban már bent ült a bátyja.
- Apátok rosszul lett a meccsen, de már otthon van, holnapra kutya
baja sem lesz.
Simon másnapra mindent kiderített. Apja Kázmér bácsi éhgyomorra fogyasztott
házipálinkájától lett rosszul, s hazafelé le kellett szállnia a buszról.
Lefeküdt egy sakkasztalra a parkban. Kutyások találtak rá, amint feje
alatt aktatáskájával delirált, s látván, hogy nem szakavatott alkoholistával
állnak szemben (illetve fölött), hazasegítették az émelygő férfiút.
Aki néhány hét múlva újra énekelni és vezényelni kezdte a győzelmi himnuszt
egy földrajz hármas miatt (azzal is kijön, sajna, a ritmus!), mire leleményes
fia üvöltve így riposztozott:
- Kosztolányi Dezső téren részegeskedett, részegeskedett…
Apja fuldoklott a röhögéstől, és csapkodta a térdét.
*
Fraknói felső tagozatra Simon legjobb barátja lett. Ezeket a felnőttkori
találkozókat ő kezdeményezte, s mivel tartósan külföldön vállalt munkát,
más alkalmuk nem is volt a beszélgetésre. Néhány óra alatt fölidézték
a régi emlékeket: a DÖGÖNYT éppúgy, mint az ételhordó szétrepülését.
Egy botrányos rajzóra is rendszeresen terítékre került. Virágot kellett
vinniük modellnek. Simon a szünetben fogadott a Lajával, hogy meg meri-e
enni Simon sárga színű nárciszát. Lajának éppen mindenevős korszaka
volt, hol papírzsebkendőt, hol radírt, hol krétát majszolt. Először
csak passzióból, aztán már pénzért. Egy darabig alkudoztak, aztán megállapodtak
húsz forintban. Egyetlen baj volt csupán: túl későn született meg az
alku. A szigorú tanerő épp akkor érkezett a terembe, mikor Laja a virág
szárát már a szájába tömte, és a nagy sárga szirmok az állától az orráig
eltakarták a képét. Sikerült úgy a helyére slisszolnia, hogy a tanár
ne vegye észre kérődzését, de a beavatottak nem bírtak magukkal. A jelentés
után Simon bedugta az öklével a száját, s mikor leültek, lehajtotta
a fejét a padba, s a könnye potyogott.
Tudta, hogy most rettenetes óra következik. Az egész osztály egyetlen,
hullámzó rekeszizom, amit képtelen erőfeszítéssel szorít le a halálos
röhögés. A forró röhögés forró láza lüktet a vérvörös arcokon, és a
halántékok kidagadnak. Mindenki a pad fölé hajol. A csönd, melynek fenekén
egy esetleges kipukkadás borzasztó réme vonaglik, ingerlően zúg a fülekben.
És vannak elszánt, vakmerő gazemberek az utolsó padokban, akik még feszítik
a kritikus hangulatot. A padokban tárolt gyurmájukból töltényt gyártanak,
és a falakon lógó munkásmozgalmi témájú, realista festményeket veszik
célba. Lenin tar homlokán szürke plecsni képződik, előrevetítve Gorbacsov
vörösét. Mindenki izeg-mozog, Laja kitartóan rágja a szirmokat. Amilyen
a diákszerencse, a tanerő nem a falatozót szúrja ki, hanem Simont:
- Miért nem rajzolsz, fiam?
Simon vigyázzba pattanva jelenti, hogy az egyik barátja véletlenül
megette a modelljét…
Az agilis pincérnők nem hagyták őket nyugodtan nosztalgiázni, újabb
rendeléseket akartak felvenni. Pedig azért is jöttek erre a drága helyre,
mert itt egy adott összeg befizetésével mindenki kedvére ehet és ihat,
amennyi csak beléfér. Csak egy-két különlegességet és a röviditalt számolják
fel külön.
Simon az előételeket szerette a legjobban az ilyen helyeken, mindent
végigevett a disznósajt kivételével. Készített magának egy magyaros
tálat: töpörtyű, lilahagyma, erős paprika, kolbász, hideg disznósült
volt rajta. Aztán egy vegyes tálat: sopszkasalátát, trappista sajtot,
füstölt sajtot, kis babsalátát, aszpikos marhanyelvet, egy heringet,
téliszalámit, s egy szelet tojást helyezett rá. Ez körülbelül a háromszorosa
volt annak, amit egy hétköznapi vacsorára elfogyasztott, de megvolt
az éttermekre bejáratott evési technikája.
- Lassan, nagyon lassan és sok pihenővel kell enni - magyarázta barátainak.
Számára amúgy sem volt megerőltető komótosan táplálkozni. Állandó társalgása
akadályozta a kapkodásban. Kiforrott beszélgetési módszert alkalmazott:
ha ő akart enni - pláne halat! -, akkor rövid kérdésekkel beszéltette
áldozatát, ha viszont pihenésre volt szüksége, mondjuk egy jókora csülök
betermelése után, akkor hosszú és már régebben "bevált" történeteket
mesélt. Beváltnak minősült, amit már legalább háromszor előadott, s
az alkalmi hallgatóság nevetéssel, vagy későbbi visszautalásokkal értékelte
a produkciót. Régi barátai körében bátrabban mesélt új történeteket,
melyeknek ő maga volt a főszereplője, s rendszerint valamilyen szerencsétlen
figurát alakított. Dévai ötletének elővezetése, hogy vegyenek egy Asztal
nevű lovat, még új történetnek is ijesztőnek tetszett. Ezért most az
első módszerrel élt, és a Franciaországban dolgozó Fraknóit faggatta,
aki lelkesen mesélt munkájáról, családja ottani életviteléről, a francia
kisvárosi létről.
- A legjobban a szomszédban lakó lengyel családdal jövünk ki, nagyon
kedves emberek. Lakik a közelünkben egy Szerbiából menekült magyar fickó
a családjával, a nő nem is tudom milyen nemzetiségű, talán horvát -
gondolkodás közben egy olívabogyót fejtett le a magjáról -, szóval,
velük is jól megvagyunk. Ez a pasi nagyon érdeklődik a mai magyar irodalom
iránt, be is kell most szereznem neki néhány könyvet, amíg itthon vagyunk.
Végzettsége szerint matematikus, s állandóan talányos feladványokkal
bombázza a gyerekeit. A múltkor, mikor náluk jártam, az íróasztalával
kapcsolatos feladattal kínozta a kicsiket:
- Ha e felépítmény nélküli, sima lapú, a XVIII. században kedveltté
vált, késő barokk íróasztal lábainak száma, és ebben ne sejts ravaszkodást,
négy, és ezen íves lábakat gazdagon borító sárgaréz veretek és berakások
közül, a lábak csigás végződését teljesen elfedő, aranyozott réz akantuszlevelek
közül, mely díszítmények az asztal konstrukcióját hangsúlyozzák, és
színbeli, formai gazdagságát növelik, lábanként egy félmeztelen nő hajol
ki, és ezenfelül egy nőre átlagban két cicit számolhatunk, hány cici
van akkor a szobában, gondolkodási idő nincs!
A gyerekek az évek során más-más módon szeppentek meg az apjuktól (és
az tőlük); fentről lefelé a következőket válaszolták.
- Nyolc.
- Tessék?!
- Végtelen.
A nyolcas, a nagylány, azonnal kiszaladt, estig nem szólt az apjához,
a tessékes, a középső fiú, később, mikor a szoba üres volt, visszaosont,
ne féljetek, suttogta, és megsimogatta a hideg rézhalmokat. A kicsi
a végtelenes lányka, szemtelen nyílt pillantását egy ideig állta a férfi,
aztán ráripakodva kizavarta a kölköt; nagy csönd lett. Nemrégiben meg
azzal a marhasággal fárasztotta az ismerősöket, hogy egy százezer főnyi
török sereg be tudna-e venni egy telefonfülkét.
Simonnak sikerült megbirkóznia második adag előételével is, s újból
az iskolásévekre terelte a szót. Látta gyerekkori önmagát, amint a kisdiák
ott gubbaszt a zöld viaszkosvászonnal vont asztalnál, kezében toll,
előtte papír. Küszködik a feladattal: mit is kéne írnia, hogyan is kezdje,
aztán pár soron túljutva jönnek a helyesírási gondok, nyüglődés az egész.
Mindezekkel együtt nem sikerültek rosszul otthon megírt fogalmazásai,
jelenlegi asztaltársainál jobb magyaros volt. Somoskői mindig példásan
teljesítette a feladatot (bevezetés, tárgyalás, befejezés), de kevés
egyéni ízt ültetett mondataiba. Fraknóit meg nem is érdekelte az egész,
csak annyit teljesített az iskolában, amennyi az otthoni botrányok elkerülésére
elegendő volt. Fogalmazásból azt a taktikát választotta, hogy egyszerűen
és precízen beszámolt tapasztalatairól a megadott témában. Barátai körében
nagy sikert aratott "Egy estém otthon" című házidolgozata:
Ma délután az ebédlőben az asztalnál rajzoltam. Sakktáblához hasonló
kockázatot kellett készíteni. Először kihúztam az egészet tussal, azután
a kockákat ki akartam tölteni ecsettel. Ekkor odajött az asztalhoz Károly
öcsém, és mivel nem látott jól, fölkapaszkodott, meglökött, és az egész
rajz tönkrement, mert a tele ecset összemázolta. Dühömben Károlyt nagyon
elvertem. A sikert nem csupán a fogalmazás szemtelen rövidsége okozta
(minimum másfél oldalt kellett volna írni!), hanem az, ahogy a szerző
el mert rugaszkodni a valóságtól. Mindenki tudta az iskolában, hogy
Fraknóinak nincs öccse, hanem húga van, akit valóban jól elagyabugyált
időnként.
- Ezt bámultuk benned, hogy át merted írni az életet - mondta Simon.
- Én még néhány éve is képtelen voltam arra, hogy máshogy mondjak el
valamit, mint ahogy történt, illetve ahogy én megéltem és vissza tudtam
rá emlékezni. A nyelvtanulásnál volt emiatt a legtöbb problémám, görcsösen
ragaszkodtam a valósághoz, amit viszont nem tudtam idegen nyelven kifejezni.
A tizedik némettanárom, a zseniális Pálma néni vezetett rá arra, hogy
egy adott kérdésre csak olyat válaszoljak, amit el tudok mondani németül.
Egyenes, vagy KATI szórend, mindegy, csak értelmes legyen. Senkit nem
érdekel, hogy mit olvastam utoljára, vagy mit láttam a moziban, illetve
milyen egy estém otthon, csak azt figyelik, hogy jól mondom-e. Nem véletlen
Fraknóikám, hogy te már alsó tagozatban tudtál németül.
Simon ezt már a tárkonyos raguleves kanalazgatása közben fejtette ki.
A levesek jelentették számára a legtöbbet az ételek közül: otthont,
forróságot, energiát, gondosságot. A raguleves után kis adag halászlét
merített csészéjébe, aztán pedig francia hagymalevest pirítóssal. A
többiek különféle húsokat süttettek ki maguknak. Simon kihagyta a főételt,
s a desszertnél ért össze tápláléklánca barátaiéval. Egyhangúlag somlóit
rendeltek.
Simon és Somoskői a lelkét is felemelte: pipára gyújtottak. Simon jobban
szeretett szivarozni, de tudta, hogy társaságban a pipafüst népszerűbb,
mint a bűzölgő szivarcsutka. A pipázást nem a bonyolultsága miatt kedvelte
kevésbé, hanem mert a dohány íze-illata finomabb volt szivarformában.
Nem volt igazi nikotinista, csak amolyan kocadohányos, havi két-három
rágyújtással. Megértette a bagósokat - Ottlikékat a hajón a Memphissel,
és Robert de Nirót, ahogy a világ legfontosabb aktusaként letüdőzött
egy slukkot -, s megértéssel fogadta a dohányzás ellen küzdők törekvéseit
is. Gimnazista korában együtt járt Somoskőivel fizika előkészítőre.
A tanárnő többször elmondta nekik, fiúk, ha a műveltség szabná meg a
társadalmi értéket, akkor minden budapesti úri családban a házitanítót
kellene az asztalfőre ültetni, mert ő a legműveltebb. Mivel ez az óhaja
soha nem teljesült, ezért az órákat egy kocsmában tartotta. A helyiségben
olyan füst gomolygott, hogy alig láttak el a spirálfüzetükben sorakozó
képletekig, folyamatosan dörzsölték szemüket a maró fájdalom enyhítésére,
s kényszeredetten köhécseltek. Tanárnőjük a tőlük beszedett csinos óradíjat
kizárólag langyos sörre, cigarettára és taxira költötte. A két fiú akkor
fogadta meg, hogy soha nem fog cigizni, és ezt be is tartották.
Pöfékeltek pipájukkal, megelégedéssel gondoltak sorsukra. Az akolmeleg
gyermekkorból tisztes polgárokként jutottak vissza Budára. Fraknói ugyan
csak néhány napra, de mégis együtt voltak megint. Mindegyiküknek megvolt
a maga asztala, s ezekért az "asztalokért" meg is dolgoztak keményen.
Normális viszonyok között küzdöttek meg a helyükért, csak a hétköznapi
gáncsoskodásokat, hátbatámadásokat kellett kivédeniük. Nem volt se forradalom,
se háború.
Fraknói félig-meddig szülői kényszerből, Simon pedig önszántából választott
olyan utat, mely nem volt neki való. Fraknóit már kisiskolásként feltaláló
mérnökként tartották számon, Simont pedig humán beállítottsága és különleges
érzékenysége miatt lélekbúvárnak szánták. Ám Fraknói az orvosi, Simon
a műszaki pályával kísérletezett. Előbbi közelebb állt rákényszerített
hivatásához, mint utóbbi önként vállalt szakmájához, mégis Fraknói kapitulált
előbb. Egyszerűen hányingere lett, ha kinyitotta az anatómiakönyvet.
Simon három évig bukdácsolt a műszaki egyetemen, hogy a végén majdnem
kitűnő eredménnyel zárja le tanulmányait ugyanott. Minden energiáját
lekötötte az a kihívás, hogy megfeleljen egy olyan területen, amelyhez
sem tehetsége, sem hozott tudása nem volt elegendő (még azt sem tudta,
hogyan kell vonalzóval merőlegest állítani, és mi volt a rajzlapon,
amikor tórusz áthatását kellett megszerkeszteni gömbbel - ráadásul a
nagyelőadó húsz centi széles falapján, mely az egyébként gyönyörű, Singer
acélműben gyártott vasszerkezetre volt felerősítve). Mégis, az akkor
még katonai fegyelemmel működő óriásgépezetben megtanult sok mindent,
ami addigi életéből hiányzott. Elsősorban: veszíteni. Kudarcot vallani.
Másodsorban: küzdeni. Állni a sarat. Minden vizsgára az apja által szajkózott
mondással érkezett: "Nem az a legény, aki üt, hanem aki állja!" Negyedikre
azért sikerült javítania, mert addigra kiismerte az Iskola viszonyait,
a civilek számára soha meg nem érthető alakoskodások helyes kezelését
- például nincs olyan, hogy: "nem tudom" -, s végre beindult a másik
agyféltekéje is. Nemcsak intuíciók léteztek számára, hanem logika is.
Simon apja otthon sosem ült asztalhoz, amikor írt. Feje és görnyedt
háta mögé stószolt hét-nyolc kispárnát - ezek általában igencsak rongyosak
voltak -, a lábait pedig felhúzta. A combjára fektetett irkán dolgozott.
Simon sokáig úgy gondolta, hogy a börtönévek alakították ki apja fura
szokását. A gyűjtőben nappal nem volt szabad még ráülniük sem a priccsükre,
nemhogy ráfeküdniük. Az ávósok ezt folyton ellenőrizték a kis ablakon.
Akit ülve találtak, az két nap sötétzárkát kapott. Ötvennégyben állva
hallgatták a német-magyar döntőt, s úgy álltukban a politikai foglyok
nem is voltak olyan csalódottak a vereség hallatán, mint "szabadon ülő"
honfitársaik. Sőt! Egész életükben magukkal hordták ezt a kis különállást
a nemzettől. Valamifajta lelkiismeret-furdalás keveredett bennük a kárörömmel
az elvesztett világbajnokság miatt. Nem tudtak tiszta szívből drukkolni,
és nem bánták, hogy kudarcot vallott a rendszer legkiválóbban működő
gépezete, az aranycsapat.
A börtönt tizenhárom éves korában tudta meg Simon, hogy aztán több
mint húsz éven keresztül az ott átélt apai örömöket hallgassa. Az asztal
nélküli írás valódi okára sokkal később jött rá, a nagyapjáról készült
monográfiából:
Otthon legszívesebben a kanapén dolgozott, fekve, mert hátfájós volt.
Felhúzta a térdét, arra egy rajztáblát tett, s azon jegyzetelt. Régi
egyetemi iratokból és más, kidobásra ítélt papírlapokból hajtogatta
kis füzeteit, ezekre írta, rendszerint ceruzával és igen szép, jól olvasható
írással az éppen olvasott könyv kijegyzetelésre kiválasztott sorait.
Tehát a nagypapa többkötetnyi tudományos művének jó részét szintén
a térdén írta! Simon a genetikailag kódolt szokást húszéves koráig gyakorolta,
mikor is be kellett látnia - beláttatták vele: megbukott! -, hogy sosem
lesz belőle mérnök ezzel a fekvős technikával. Sem az ábrázoló geometriát,
sem a mechanikát nem tudja így megtanulni. Felsős koráig nem is volt
saját asztala - pedig akkorát nőttem, s ezt a családnak is észre kellett
vennie, hogy ebédnél már egy teljes asztaloldal kijárt nekem -, gimnáziumi
éveiben meg csak akkora, amelyen egy A5-ös füzet, meg egy toll fért
el. A bukás után bátyja óriási asztallapot eszkábált kisasztala tetejére.
*
Az egyetemi évek alatt hajnalonta újságot hordott. Nehezére esett a
korai kelés. Télen hamar fölfázott, ezért a járatot megszakítva, sokszor
betért a Góllövőbe egy szíverősítőre. Első alkalommal nem ismerte még
az ottani szokásokat. A pulthoz lépett, s kért egy barackot. Tornáztatta
elgémberedett ujjait, majd felhajtotta az italt. Ahogy az égető folyadék
végigsiklott nyelőcsövén, kellemes bizsergést érzett a lábában, s a
poharat lerakván, a pultra támaszkodott. Valami mégse stimmelt körülötte.
Csak lassan jött rá, hogy az a kellemes kocsmai zsongás hiányzik, ami
nélkül nem is kocsma a kocsma. Teljes csönd honolt a helyiségben. Körülnézett:
minden szempár rászegeződött. Kétségbeesve oldalba lökte szomszédját.
- Mi történt?
A tagbaszakadt férfi csak ennyit szólt:
- Ez a Lajos helye!
Simon azonnal megértette, hogy birtokháborítást követett el, s odébb
húzódott. Nagy szerencséjére, mert rövidesen megjelent Lajos, a maga
teljes valójában. Zsíros fekete hajú, nagydarab ember volt. Csak az
illemhelyre ugrott ki egy pillanatra. S amilyen a vakszerencse, Simon
ismerte már régről: a púdergyárban találkoztak, ahol a fiú bukott egyetemistaként
dolgozott. Lajos volt ott a mindenes. Ő töltötte föl a nagy adagolóüstöket
hajzselével és krémpúderrel. Simont hat órában foglalkoztatta - feketén
természetesen - a Pest széli kerület későbbi polgármestere. Első két
nap áttetsző-égszinkék hajápolót kellett műanyag tégelybe nyomnia. Ili
nénitől tanulta a módját. Az idős asszony iszonyú tempóban rakta maga
elé jobbjával a tégelyt az alumíniumlemezzel borított asztalra, jobb
lábával nyomta pedállal a zselét, s bal kézzel tolta el a teli tégelyt,
hogy jobbal kezdjen mindent elölről. Ha nem szólt volna állandóan a
befőttesgumival körbetekert, laposelemekkel kiegyensúlyozott Sokol rádió,
akkor ez a munkazaj csattogott volna: takk - plötty - takk, takk - plötty
- takk… S a ritmusnak - mint minden fizikai munkában - óriási jelentősége
volt (lett volna, ha hallható), ha az ember ráérzett: folyt a zselé,
ahogy a csövön kifért! Ám Simon nem tudta felvenni ezt a ritmust, hamar
elfáradt a monoton mozdulatsortól, így nála így alakult a rímképlet:
takk - takk - plötty, vagy plötty - plötty - takk. Ilyenkor a fémlapon
landoló kedves, rezgő kék kupac a selejtbe jutott. A szocializmus végén
éledező géemkás kapitalizmusban ezt nem nézték jó szemmel.
Simont másik gépre helyezték.
A teli edényeket kellett műanyag fedővel lezárnia, egy szintén lábpedállal
működtetett berendezéssel. A pontatlanul végrehajtott feladat itt még
nagyobb károkat okozott, ugyanis a nem tökéletesen tengelybe irányított
ütéstől végigrepedt a tégely, s nem csak a zselé került szemétbe.
Simont erről a gépről fél nap után levették.
Akkor kezdett púdert nyomni. Tubusba. Ami ott mellément, azt a cipő
és a nadrág bánta. Nem volt a gép alatt asztal, a levegőbe lógott a
berendezés csapja. Simont az ötödik napon hivatta a főnök. Öt családi
ház pincéjében működött a cég, s az egyik üzem fölötti lakásban rendezték
be a vezetői irodákat. A kertváros összes kutyája megugatta a fiút,
míg elért a "központba", ahol a tulaj nagy asztal mögött ülve gondterhelten
rendezgette papírjait. Föl sem nézett.
- Ki vagy rúgva! - közölte egykedvűen.
Simon biccentett, s távozott.
Pont akkor töltötte fel újra a zselényomót a Lajos, mikor Simon visszaért.
Pár perc alatt összepakolta a holmiját, elköszönt Ili nénitől, kezet
rázott Lajossal, s örökre elhagyta a manufaktúrát.
Fura volt újra látni egykori kollégáját. Sose gondolta volna róla,
hogy egy ivó "főtörzse", ráadásul ekkora tekintéllyel felruházva. Lajos
nem ismerte meg Simont, aki a nagy izgalomra bedobott még egy felest,
ami már egész testét kellemesen bizsergette.
Két asztallal odébb meglátta egyik vidéki csoporttársát, aki töretlenül
haladt az alkoholizmus útján. Peti vonzotta a bajt. Ő volt Simon látókörében
az egyetlen olyan ember, akit többször is megvertek a pesti éjszakában.
Pedig szelíd fiú volt, rendezett szakállt viselt, és a légynek sem tudott
volna ártani. Hol a Józsefvárosban ütötték fültövön, hol a Ferencvárosban
vágták kupán, egyszer pedig Újpesten fejelték le. A tragikus események
másnapján is mindig bement az egyetemre, harci díszként viselve ütlegei
nyomát: felhasadt szemhéját, lila-zöld halántékát, hiányos felső fogsorát.
Nem csak szelíd, értelmes is volt, de a szellem embereiből is kiváltott
valami ellenszenvfélét, az oktatókat egyenesen szadizmusra sarkallta
tétovasága. Útépítés tantárgyból annyi büntetőfeladatot kapott Mentes
tanár úrtól, hogy a harmadik emeleti gyakorlóterem összes asztalára
sem lehetett kigöngyölíteni a félév végére az általa tervezett szakasz
hossz-szelvényét. Egy mezei diák Andrásmum ötven centiméter hosszú rajzzal
bajlódhatott, Petié meghaladta a harminc métert. Olyan kitartással és
birkatürelemmel viselte ezeket a csuklóztatásokat, hogy végül a gonoszabb
tanárok is elismerték teljesítményét, s jobbára jelessel honorálták
munkáját. Peti "állóképességét" viszont nem belső tartása, hanem a szilvóriumok
táplálták. Most is több üres kisüstis pohár és korsó sorakozott előtte
az asztalon, s bárgyú tekintettel nézett a semmibe. Simon jobbnak látta
elhagyni a Góllövőt, mielőtt Peti lecsap rá, és végtelen történetekbe
kezd.
No, de mindez régen történt, most örült Simon, hogy együtt lehet a
barátaival, s újabb közös emlékeket eleveníthet fel velük. Például zenészpályájuk
kezdeteit. Olajos nevű osztálytársuk megkérte Somoskőit, hogy vegyen
föl neki Boney M-et, mivel neki volt akkor a legkorszerűbb kazettás
magnója. Olajos pechére Fraknói és Simon épp vendégségben jártak Somoskőinél,
s hamar letérítették a fiút a helyes útról. Rávették, hogy saját szerzeményeikkel
töltsék meg a kazettát. Olyan kilencvenperces mű született, mit élő
ember azóta sem bírt végighallgatni. Somoskői a zeneszámok között belebömbölt
a mikrofonba:
- Élsz még, Olajos?
A hangszerpark a következőképpen festett: 1 darab bolgár akusztikus
gitár, 1 darab basszusgitár, Legóból építve, 1 darab Pille típusú, szovjet-finn
koprodukcióban gyártott elektromos orgona, valamint lábosfedők és kanalak
nagy mennyiségben, 2 darab műbőr borítású puff. Végül, de nem utolsósorban:
3 darab mutáló férfihang. A fiúk dicséretére legyen mondva, három év
alatt annyira megtanultak zenélni, hogy az egyik patinás gimnázium iskolarádiója
rendszeresen sugározta műveiket. Simon a zenéléshez a tévéből merített
ihletet, mivel a nyolcvanas évek elején egyre több külföldi koncertet
sugárzott az egyes adó. Simonéknak akkoriban két tévéjük is volt, mindkettő
Junoszty márkájú. Egyik az asztal tetején, másik az asztal alatt üzemelt.
A fölsőn volt élvezhető a kép - amennyiben az ember a két teleszkópos
fémrudat megfelelő ideig mozgatta, illetve spárgával fix ponthoz kötötte…
-, az alsón pedig a hang. Simon tátott szájjal nézte alvó édesanyja
mellett híres névrokona Centrál Parkból közvetített koncertjét. A következő
nyarat végiggitározták különböző vándortáborokban, még az éjszakai gyalogtúrákat
is pengetve tették meg. Az egyik hajnal egy zempléni aprófaluban érte
őket, ahol a kultúrházba lopózva, a pingpongasztalon hajtották álomra
fejüket, hangszereiket szorongatva.
Simon ásítva az órájára pillantott. Már csak húsz perc volt záróráig,
s neki még volt egy nagy témája. Dévai javaslatát akarta elővezetni
barátainak.
- Van egy ismerősöm, aki lovakkal foglalkozik. Azt szeretné, ha többen
örökbe fogadnánk egy Asztal nevű csikót. Ez annyit tesz, hogy tizen,
tizenöten összeállunk, és közösen fizetjük ki a ló háromszázötvenezres
vételárát. Ezért cserébe kijárhatunk Csobánkára lovagolni, meg gondozni
a paripát.
Fraknóinak tetszett az ötlet.
- Ha tizenöten vesszük meg, az körülbelül huszonháromezer forint fejenként.
Szerintem annyit megér, s Matyi fiam imádja az állatokat.
Somoskői nem volt annyira lelkes, kényszeredetten kérdezte:
- Miért van ilyen hülye neve a lónak? Ilyen alapon Tanszerládának is
hívhatnánk.
- Mindenképpen a-nak kell lennie a kezdőbetűjének, mert a szülei is
a betűsök, s ez így szokás a lovaknál. De nem csak ezért lett Asztal
a neve, hanem azért is, mert a keresztapja, Dévai barátom úgy tartja,
hogy az emberiség történetének egyik legfontosabb pillanata volt, amikor
az Ember asztalhoz ült.
- Érdekes barátaid vannak! - szakadt ki Somoskőiből a röhögés, majd
serényen szedelőzködni kezdett. Simon így is elégedett lehetett: egy
biztos gazdája volt már a pacinak. Örömében nem figyelt oda fizetésnél,
s a pincérnő átvágta egy ötszázassal.